- CMD
          
- Communication and
          Multimedia Design
          
-  
          
- Module: Schetsen met lef
        
     
 | 
      
      
        | 
          |  
        
          |  
        
          |  
        
          |  
      
      
        | 
        les 1: opdrachten | 
         
      
      
        | 
          |  
        
          |  
        
          |  
        
          |  
      
      
        
        
          - Eerste deel van les 1a.Oefening:
          tweepunts-perspectief en 1b.Oefening: eenpunts-perspectief, dit
          zijn voorbereidingen voor les 2 en 3 . Tweede deel van les 1
          start Opdracht Contrasten.
          
 
          - Afhankelijk
          van de docent en lesopbouw, keuze een vd twee in les aan werken,
          anders zijn de oefeningen huiswerk.
 
           
 | 
      
      
        | 
        1a.Oefening: tweepunts-perspectief | 
         
        
          |  
        
        1b.Oefening: eenpunts-perspectief |  
      
      
        | 
        Materiaal |  
        
        Potlood (div. hardheden) | 
         
      
      
        | 
        papier |  
        
        Minimaal A4: schetsen/oefeningen | 
         
      
      
        | 
        Onderwerp |  
        
        Opzet voor 2 puntsperspectief (schets
        nav pdf) |  
        
          |  
        
        Opzet voor 1 puntsperspectief (schets
        nav pdf) |  
      
      
        | 
          |  
        
        Ontwerp een uniek gebouw (niet hoger dan tien verdiepingen) met
        omgeving voor een game. |  
        
          |  
        
        Ontwerp je eigen een kamer/ruimte  |  
      
      
        | 
        onderzoek |  
        
        
          - Het onderzoek start je met een
          schets. 
 
          Maak eerst enkele idee -schetsen van je gebouw  
          Zet alles eerst met potlood en hulplijnen op. Gum aan het einde
          alle hulplijnen uit. PDF file met voorbeeld aanwezig
          
 | 
        
          |  
        
        
          - Het onderzoek start je met een
          schets. 
 
          Maak eerst enkele idee -schetsen van je ruimte  
          Zet alles eerst met potlood en hulplijnen op. Gum alle hulplijnen
          uit. PDF file met voorbeeld aanwezig
          
 | 
      
      
        
        
          - Huiswerk
        
  
 | 
        
        
          -  indien niet afgerond in
          de les, is deze oefening huiswerk
          
 
          
 | 
        
          |  
        
        
          -  indien niet afgerond in
          de les, is deze oefening huiswerk
          
 
          
 | 
      
      
        | 
         Downloads |  
        
        
          - voorbeeld opzet_2 punts perspectief
          
- div perspectief (zip)
        
   
 | 
        
          |  
        
        
          - perspectief_interieur
          
- gelijkmatige verdeling
          van ruimte
        
   
 | 
      
      
        | 
        Opdracht Contrasten  | 
         
        
          |  
        
          |  
      
      
        
        
          - Materiaal
        
  
 | 
        
        Potlood (div. hardheden), inkt,
        houtskool en Siberisch krijt/ conté, stiften/ markers. | 
         
      
      
        | 
        papier |  
        
        A4 tekenpapier( geen kopieerpapier)
        (1 vel per onderwerp) | 
         
      
      
        
        
          - Onderwerp
        
  
 | 
        
        
          - Contrasten, visuele structuren
          en het werken met en de werking van verschillende materialen
        
  
 | 
      
      
        | 
        Info |  
        
        
          - pdf over contrasten/structuur
          aanwezig
        
  
 | 
        
          |  
        
          |  
      
      
        
        
          - Onderzoek Aanpak
        
  
 | 
        
        
          - Teken een lap stof en een prop
          papier met: 
 
          1) Potlood: schets eerst in grote lijnen de lap stof en prop
          papier, vervolgens ga je het uitwerken, let daarbij op:  
          de contrasten, tegenstellingen zoals hard/zacht, grijstonen,
          kleurverloop etc.  
          2) inkt/fineliner: schets eerst in grote lijnen met potlood de
          lap stof en prop papier gebruik daarna de inkt.  
          Let nu op hoe je je schaduw zet, arceren etc.  
          3) houtskool: ga direct met houtskool aan de slag. Gebruik ook
          Siberisch krijt/conté om je beeld te versterken.  
          4) Dikke stift/ marker: direct met de stift of marker tekenen.
          Let daarbij op hoe je nu de contrasten, tegenstellingen  
          zoals hard/zacht, grijstonen, kleurverloop etc. in beeld gaat
          brengen.  
           
          
 | 
      
      
        | 
         aanleveren |  
        
        
          
            
              | 
               vel 1: prop papier potlood |  
              
                |  
              
               vel A: lap stof potlood |  
             
            
              | 
               vel 2 : prop papier inkt/fineliner |  
              
                |  
              
               vel B : lap stof inkt/fineliner |  
             
            
              | 
               vel 3 : prop papier houtskool |  
              
                |  
              
               vel C : lap stof houtskool |  
             
            
              | 
               vel 4 :prop papier dikke stift/marker |  
              
                |  
              
               vel D : lap stof dikke stift/marker |  
             
           
         
 | 
      
      
        
        
          - Tijdsduur Zelfstudie
        
  
 | 
        
        
          -  deel vd les en zelfstudie.
          In de les, aan het eerste deel van de opdracht werken met potlood
          (lap stof en prop papier)
        
  
 | 
      
      
        | 
        Doel |  
        
        
          - Visuele structuren: Inzicht
          en vaardigheid ten aanzien van verhoudingen. En de werking van
          het beeld. Gevoelswaarde van deze werken en het materiaal als
          ook tegenstellingen. 
 
          Zelfstandig opdracht thuis uitwerken. (uiterlijk in les 3 afgerond meenemen)
          
 | 
      
      
        | 
         Downloads |  
        
        
          -  lijn en contrasten
          
- voorbeeld textuur
          en contrast
        
   
 | 
      
      
        | 
          | 
         
      
      
        
        Programma overzicht
  | 
      
      
        
        
          - Les
        
  
 | 
        
        Lesinhoud en activiteiten |  
        
          |  
        
        Huiswerk en opdrachten |  
      
      
        | 
         1 |  
        
        
          - Introductie en start basistoelichting
          Module
          
- Start met perspectief schetsen
          
- (basis: een- en tweepuntsperspectief)
          
- en contrasten?
        
     
 | 
        
          |  
        
        
          - Huiswerk: afgerond menemen voor
          les 2
 
          - evt. onderzoek schetsen verder uitwerken: 2 punts perspectief
          en 1 punts perspectief _(zie ook pdf) 
          - Opdracht Contrasten afronden (uiterlijk in les 3 afgerond meenemen) (zie ook pdf) 
          - Start met Opdracht
          Object: voorwerp zoeken,starten
          met opdracht, iedere les _tekening meenemen voor feedback  
           
          
 | 
      
      
        | 
          |  
        
        
          - Let op: Gebruik altijd echt
          tekenpapier geen kopieerpapier! Zorg dat je al het benodigde
          materiaal mee neemt naar de lessen. Zorg dat je voldoende papier
          meeneeemt.
          
- Zorg dat je op tijd bent, te
          laat binnen komen is melding van afwezig!
          
- Lever je werk verzorgd aan.
          Je dient altijd je werk met stift te ondertekenen: naam, klas
          studentnummer (achterkant)
        
    
 |