Opdracht (volgende week af):
Maak naar voorbeeld van bovenstaande animaties je persoonlijke avatar. Jouw flash movie moet duidelijk herkenbaar jouw avatar zijn. Gebruik dus beeldelementen die met jou te maken hebben (een pasfoto, typische kleuren of assessoires).
Breng deze elementen op een goed gestructureerde wijze samen. Maak verschillende lagen aan voor elk onder deel van je poppetje. Bijvoorbeeld: hoofd, arm, arm, been, been, lijf. Het kan zijn dat jouw poppetje zich beter leent voor een andere verdeling, dat is ook prima. Je kan de verschillende onderdelen opnieuw selecteren met je muis. Kijk goed uit. Neem ook lijntjes mee. Gebruik shift om meerdere onderdelen te selecteren. (Tip: Wanneer je shift ingedrukt houd bij het plakken, komt het op precies weer op dezelfde plek terecht, maar nu in een andere laag! ) Organiseer je layers en objecten (in je bibliotheek).
Bedenk van te voren hoe je het gaat aanpakken; denk aan de elementen die je nodig hebt en denk aan de stappen die je moet nemen. Dit betekent dat je het grotere probleem in kleinere subprobleempjes moet hakken (voorbeeld: probeer eerst de ogen, oren en mond te maken, daarna pas het hoofd). Denk na over het type tween animatie dat je voor elk element wilt gebruiken (bij het marsmannetje zie je bij de oren een tint tween, bij de mond een shape tween, bij de ogen een motion tween met motion guide -: motion guides worden de volgende les behandeld, dus je kan ook de ogen laten knipperen). Het is wellicht verstandig om veel movieclips te maken (bijna ieder element in het voorbeeld is een movieclip). Je kan een movieclip niet alleen uit graphic elementen maar ook uit andere movieclips laten bestaan.
Deadline en eisen
Upload je bestanden voor de volgende les (week 48) naar de CMD (octagon) server en plaats een link in BOSYS naar je produkt. Maak een HTML opleverpagina met daarin de volgende elementen:
- je werkende avatar (.swf)
- een korte beschrijving van je werkwijze:
- stappenplan verdeeld in hoofd en subproblemen
- hoe heb je (deel) problemen opgelost?
- als je geen oplossing hebt gevonden, wat was dan het probleem, wat heb je geprobeerd en hoever ben je gekomen?
- een link naar het .fla bronbestand. (De opdracht moet worden gemaakt met Adobe Flash CS3)
Beoordeling
De opdracht zal op de volgende punten worden beoordeeld (gewicht):
- De professionaliteit van je oplevering en documentatie.
(0,2)
- Deze bevat een heldere analyse van je werkwijze en de problemen die je bent tegengekomen.
- De documentatie is helder van opzet (gebruik titels, bullits, images etc). Geen spelfouten en kromme zinnen (als je dyslectisch bent of als je problemen hebt met spelling, laat iemand anders je document controleren). Probeer er ook een kort en duidelijk verhaal van te maken.
- De bestanden zijn voor de deadline geupload.
- De beeldelementen zijn goed gemaakt (in photoshop, illustrator en/of flash)
(0,1)
- goed gebruik van de ontwerptools
- De beeldelementen zijn in flash goed geassembleerd.
(0,2)
- De .fla files moeten netjes en gestructureerd zijn (gebruik van labels, layers en mappen in je bibliotheek; heldere de naamgeving van deze elementen (geen tween1 tm tween10!)).
- Als een beeldelement uit andere beeldelementen bestaat (een hoofd bestaat uit ogen en een mond), dan geldt dat ook voor je elementen in flash (een movieclip kan uit andere movieclips bestaan (die weer uit movieclips betaan, etc)
- De animatie bevat de verschillende soorten animatie
(0,3) die goed werken
- motion tweens
- color tweens
- shape tweens
- Je avatar is visueel aantrekkelijk en persoonlijk (duidelijk herkenbaar als jouw avatar) (0,1)
- Je avatar bevat extra's (0,1)
Nog wat opmerkingen en gedachten
Houdt in de gaten dat het gebruik van andermans werk bij deze opdracht niet is toegestaan. Je werk is daarmee niet beoordeelbaar.en dat dit zal worden beoordeeld met een 0, welke niet kan worden herkanst. Plagiaat (het kopieren van andermans werk zonder bronvermelding is strafbaar. Als de docent dit constateert moet deze dit melden bij de examencommissie. Er staat een straf op van meerdere maanden uitsluiting van alle examens en tentamens (beoordelingen).
Je zit hier om iets te leren, niet om spullen van een ander te kopieren. Je mag wel samenwerken met iemand anders, zolang het opgeleverde materiaal wel een eigen identiteit heeft. Dus elkaar helpen mag ("kun jij me even helpen met die motion tween het lukt niet"), maar je bouwt niet samen aan hetzelfde ding.
Zodra je merkt dat je met een probleem zit waar je niet uitkomt: ga je hond uitlaten, praat met je vrienden over alledaagse dingen (alles behalve je Flash probleem), lees een tijdschrift of doe ander huiswerk om je gedachten even op een ander spoor te zetten. Start op tijd met je opdracht, de behandelde stof zit dan nog vers in je geheugen en je hebt dan tijd over voor eventuele probleemoplossing.
Kijk ook eens naar online tutorials, misschien vind je daar wel de oplossing van je probleem. Het is belangrijk bij het zoeken dat je weet waar je gaat zoeken en hoe je moet zoeken. Het vinden van de juiste oplossing begint met het stellen van de juiste vraag (denk aan bepaalde woorden en termen die je nodig hebt om te zoeken in een zoekmachine).