Leerdoelen
- Kennismaken
- Naleven van de regels
- Begrip van de term Multimedia Engineering
- Begrip opbouw lesprogramma
Lesinhoud
In principe is iedere les opgebouwd uit een deel theorie en praktijk. Naar aanleiding van de theorie, zijn er opdrachten. Tijdens de les kan je hier mee aan de slag. Zo worden stukjes theorie afgewisseld met praktijk.
Elke les van MME kent 1 of meerdere opdrachten. Aan deze opdrachten kan meestal in de les worden begonnen en thuis afgemaakt. Je kan tijdens de les altijd vragen stellen met betrekking tot de eerder gegeven opdrachten. Aan het einde van de periode moet alle opdrachten gemaakt zijn. Op basis van de status van de opdrachten aan het einde van de periode wordt je beoordeeld.
De opdrachten gemaakt bij MME moeten allemaal online worden gezet, waarbij de volgende gegevens aanwezig moeten zijn: Het werkend resultaat, de sourcefiles en een omschrijving om welke opdracht het gaat.
leerdoelen dit kwartaal (interface developer)
De student is in staat om een interface ontwerp voor een webpagina te realiseren CSS en HMTL, op
dusdanige wijze dat een programmeur daar direct mee aan de slag kan.
- Je kent HTML en kan de code lezen en schrijven.
- Je hebt inzicht in de mogelijkheden van CSS.
- Je kunt CSS schrijven om de opmaak van een HTML pagina aan te passen.
- Je kunt een plaatje van het ontwerp omzetten naar HTML code.
- Je beheerst flash voldoende om te kunnen hanteren als tool om mee te schetsen.
De student beschikt over een mentaal model van het functioneren van internet en applicaties
- Je hebt inzicht in het functioneren van een website.
- Je hebt inzicht in de wijze waarop een pagina op het internet wordt weergegeven.
- Je kent het verschil tussen een server en cliënt computer.
De student is in staat zijn werk te publiceren op het internet, rekening houdende met randvoorwaarden
in relatie tot de server en de verschillende platformen en hun browsers.
- Je kunt met behulp van FTP zijn site online zetten.
- Je weet hoe je je webpagina's zo kan optimaliseren dat ze goed worden weergegeven in Firefox en
IE6.0 en 7.0
- Je weet hoe je je webpagina moet optimaliseren voor zoekmachines.
Korte beschrijving kwartaal
Bij MME leer je hoe een website functioneert en wat HTML is. Met behulp van deze kennis leer je jouw ontwerp om te zetten naar een website gebouwd met HTML en CSS. Daarom zullen veel opdrachten deze periode een ontwerp als uitgangspunt nemen.
Onderwerpen:
- Flash; tekenen, animeren en knoppen.
- Techniek; server & client, FTP, internet.
- HTML; semantiek, zoekmachines, ordenen, links, tabellen, layers en afbeeldingen.
- CSS; font opmaak, interlinie, kleur, positioneren, grootte.
- Dom, flowcharts, UML.
Werkvormen
De lessen starten met kennisoverdracht, waarna je al snel zelf aan de slag gaat in de vorm van een
kleine lesopdracht. Op deze manier wisselen kennisoverdracht, practicum en hulp bij opdrachten elkaar
af. Daarnaast wordt er 2 keer per kwartaal in de les aandacht aan het project besteed.
Wijze van toetsing en beoordelingscriteria
Je wordt getoetst aan de hand van opdrachten die je in de les en thuis maakt. Deze opdrachten zijn
kleine oefeningen gebonden aan het thema van de les. Als je de stof al kent wordt er van je verwacht
dat je dit eerst aantoont in de les door het maken van een extra opdracht. Daarna kan er in overleg een
opdracht op eigen niveau worden geformuleerd. De opdrachten worden beoordeeld aan de hand van de
algemene criteria, plus een extra beoordelingscriterium namelijk:
- Je moet zelfstandig de HTML code schrijven en mag geen slices in Photoshop, Imageready of Fireworks gebruiken om een webpagina te bouwen. Je mag gebruik maken van Dreamweaver, kladblok of een andere editor die geschikt is voor HMTL.
- Je hebt je opdrachten op tijd en volgends de specificaties ingeleverd.
- Je voldoet in voldoende mate aan de leerdoelen vooraf gesteld.
- Je hebt voldoende opdrachten per les tot en goed einde gebracht.
- Je hebt jezelf uitgedaagd.
- Je hebt bij problemen hulp gevraagd tijdens de lessen.
- Je bent op tijd begonnen met het maken van de opdrachten
- Je bent gegroeid in je probleem oplossend vermogen.
- Je documentatie is op tijd, volledig en verzorgd ingeleverd.
- Je hebt de code qua naamgeving en commentaar voldoende verhelderd.
- Het resultaat van de opdrachten er netjes en verzorgd uit. (alleen correcte code is te minimaal)
Wijze van herkansen
Bij een onvoldoende voor het kwartaal, kan je dat herkansien in
de herkansingsperiode na het einde van het volgende kwartaal. Je hebt dus
10 weken de tijd om je werk te verbeteren. Wanneer het dan nog steeds onvoldoende
is, is het niet meer mogelijk het vak nogmaals te herkansen. Wanneer je teveel afwezig bent geweest moet je het kwartaal volgend jaar nog een keer volgen.
Multimedia Engineering
Het woord zegt het al:
- Multimedia (=gebruik van meerdere soorten van media zoals internet, film, geluid)
- Engineering (=laten draaien, werkend maken)
Het vak heeft een hoog 'button' gehalte: je drukt ergens op en er gebeurd iets. Veel praktische oplossingen bedenken en bouwen dus.
Het vak heeft ook een hoog 'nerd' gehalte. Velen vinden het vak moeilijk, omdat er heel veel met computers wordt gewerkt, wat betekent dat er ook in de taal van de computer moet worden gecommuniceerd. Dit is vaak erg specialistisch werk en vergt veel concentratie, incasserings- en doorzettingsvermogen. Het gaat zelden in 1 keer goed!
Wat is programmeren
Een computer werkt met schakelingen, aan/uit, eenen en nullen (bits), en het aansturen hiervan wordt gedaan door software. De software is zo gemaakt dat deze opdrachten doorgeeft aan de computer in een voor de computer begrijpbare taal, ook wel machinetaal genoemd.
Deze taal is voor de doorsnee mens niet te lezen. Daarom vind er een vertaling
plaats. Een computerprogramma wordt in een bepaalde taal geschreven (bijvoorbeeld
in Basic of in C) wat meer is gebaseerd op een taal die de mens begrijpt,
zoals engels.
Zie het als een draaiboek voor een film. Iemand schrijft het filmscript wat
door een regisseur wordt 'vertaald' naar een film. Het hele spul komt op celluloid
waarna dit door de projector kan worden getoond. Bij de computer gaat het
script door een verwerker (compiler of interpretor) die de boel vertaalt naar
machinetaal zodat het resultaat door de computer bijvoorbeeld kan worden getoond
op een beeldscherm.
Dit proces wordt ook wel programmeren genoemd. In een bepaalde taal met een bepaalde structuur maak je dus een draaiboek, scenario of script waarbij van te voren is bepaald welke gevolgen een bepaalde aktie heeft. Hier komt ook te term 'scripten' vandaan.
Wat er zoal geprogrammeert wordt in deze wereld
Windows is ook een programma wat in een bepaalde taal is geprogrammeerd.
Windows zorgt er voor dat de computer bestuurd kan worden, daarom wordt het
ook wel een besturingsprogramma genoemd. In de computer zitten allerlei devices
zoals een videokaart, usb poorten, netwerkaansluitingen, geheugenchips, een
harddisk enzovoort. Het aansturen van deze devices wordt door Windows mogelijk
gemaakt.
Je klikt ergens op (My Computer) en Windows interpreteert die opdracht om
vervolgens die opdracht uit te voeren (tonen Explorer met inhoud My Computer)
Ook portable devices zoals een PDA of een telefoon hebben een besturingssysteem.
Hoe meer het apparaat kan, hoe geavanceerder het besturingssysteem dus moet
zijn.
Zo is er een Windows CE uitvoering voor Pocket PC's. Windows CE is een 'lichte'
uitvoering van Windows XP, ook wel 'compact edition' genoemd..
Wat doen we bij MME
Bij MME richten we ons in de eerste 2 jaar vooral op het maken van een prototype van een applicatie. Ook kijken we met name in het eerste jaar naar het maken van webpages. Tools die bij MME gebruikt worden zijn:
Dreamweaver (webinterface, opmaak, formulieren)
Flash (animatie, opmaak)
Firefox (zit een goede javascript foutmelding in)
Visio (maken van flowcharts)
Binnen de software maken we onderscheid in diverse takken zoals:
- besturingssoftware (windows, linux, OSX)
- applicatiesoftware (Office, Winamp etc)
Applicatiesoftware wordt ontwikkeld voor een bepaald platvorm, ofwel besturingssysteem. Zo is de Internet Explorer ontwikkeld voor Windows en is Netscape ooit ontwikkeld voor Linux.
Je kunt een applicatie zien als een toepassing waar je iets mee kunt. Winamp
is een applicatie waar je o.a. mediabestanden mee kunt afspelen.
De Internet Explorer is een browser programma waar je internet pagina's mee
kunt bekijken.
Sommige applicaties zijn platvorm onafhankelijk. Voorbeeld is Photoshop wat op Windows en op Apple platforms draait.
In het eerste kwartaal zullen we ons richten op het maken van een webpage. In feite is een webpage ook een applicatie, immers je maakt een toepassing voor een bepaald doel. Het is dus mogelijk dat je een applicatie maakt die, om te kunnen draaien, gebruik maakt van een andere applicatie. Immers, een webpagina (yourpage.htm) kun je alleen in een browser (IE) tonen en een browser draait weer in een besturingssysteem (Windows).
In de les behandelen we deze onderdelen en hoe deze tot elkaar in relatie staan. In de komende lessen van deze periode komt elk onderdeel nog eens uitvoerig aanbod. Om het hier niet alleen over te hebben, maar ook meteen een keer toe te passen, bestaat een deel van de les, aan het werken aan opdrachten.
Wat is het world wide web?
- Het World Wide Web (WWW) wordt ook wel het 'Web' genoemd.
- Het 'Web' is een netwerk van computers, verspreid over de hele wereld
- Alle computers (servers) in het 'Web' zijn verbonden met elkaar.
- De computers gebruiken protocollen om met elkaar te communiceren (waarvan HTTP, TCP/IP, FTP de bekendste zijn)
Hoe werkt het WWW?
- Informatie is opgeslagen in documenten die web pages worden genoemd.
- De webpages zijn opgeslagen op de computers die web servers worden genoemd.
- Een verzameling web pages wordt ookwel een web site genoemd.
- Computers die web pages lezen worden web clients genoemd.
- Web clients bekijken de pagina's met een programma dat een web browser wordt genoemd
- De bekendste en populairste browsers zijn: Internet Explorer, Netscape, Opera, Safari en Firefox van Mozilla.
Bronnen:
http://www.hackerwatch.org/ (alles over security en hackers)
http://www.watismijnip.nl (opzoeken IP adres via intenet)
http://www.zowerkt.nl/internet/ (werking internet)
http://global.mci.com/nl/customer/helpdesk/faqs/internet/routering/ (routering)
Benodigd studiemateriaal (boeken e.d.)
Deze boeken zijn niet verplicht. Kijk zelf welk boek je het best te begrijpen lijkt. Ze kunnen je goed helpen bij het maken van de opdrachten!
- ‘HTML for the worldwide web with XHTML en CSS’; Elizabeth Castro (Engels, vijfde editie, ISBN:0321130073)
- ‘DHTML en CSS voor het world wide web’; Jason Cranford Teague (ISBN: 9043005053)