Opdracht: start synthese

Plan van Aanpak

Gezamenlijk gaan we brainstormen over de mogelijkheden van de opdrachten en hoe je deze zou kunnen invullen. Daarna maakt iedereen een individuele keuze voor de uitwerking. Schrijf daarna je concept uit in een plan van aanpak. Dit plan bevat:

  1. Leerdoelen (wat wil je leren (SMART))
  2. Concept
  3. Deelproblemen
  4. Planning (op gesplitst in deeloplossingen en per week)
  5. Technisch ontwerp (ERD en flowchart).

Dit moet de volgende les af zijn.

Belangrijk: Deze periode bevat minder weken en er zijn lessen die uitvallen door feestdagen en urban studio. Dit betekend dat je effectief maar 7 weken hebt en 5-6 lessen. Maak bij je planning een urenschatting. Je krijgt 2 studiepunten voor deze periode, dit betekent dat je max 40 uur de tijd hebt naast de lessen om het project te realiseren. Bij het zelfstandigbouwen van een applicatie schiet je snel door de uren!


Zorg er voor dat de leerdoelen SMART zijn. Dit helpt om concreet te kunnen omschrijven welk resultaat je wilt bereiken binnen een afgebakende periode, zodat iedereen kan nagaan of de gekozen aanpak binnen de vooropgestelde termijn al dan niet succesvol is.

S pecifiek : ze moeten aangeven wat er precies wordt gedaan: helder en duidelijk

M eetbaar : ze moeten een norm aangeven om te kunnen meten of het doel werd gehaald

A anvaardbaar en actiegericht : ze moeten worden gedragen door iedereen zodat het engagement er is om er energiek en met voldoening aan deel te nemen

R ealiseerbaar of realistisch : ze moeten kunnen gehaald worden, de lat niet te hoog - maar ook niet te laag - leggen en je moet er vat op hebben. Je moet ze kunnen bereiken met aanvaardbare inspanningen.

T ijdsgebonden : ze moeten de termijn vermelden waarop het gewenste resultaat moet worden bereikt.

Aan het einde van de reeks wordt je beoordeeld op het proces, je probleem oplossend vermogen, de diepgang in je onderzoek, je inzet en in welke mate je eigen leerdoelen hebt weten te behalen

Auteur: Michiel Mobach
Seizoen: Winter
Lesnummer: 06
Datum: 03-04-2006
Type les: MME