Opdracht 1b
Deze oefeningen hoef je niet allemaal
te maken, maar ik verwacht dat iedereen er minstens 8 weet te realiseren.
Hieraan kan je werken
tijdens de les en thuis. Ik heb bij elke opdracht de punten in blauw
geplaatst die aangeven hoe moeilijk ze zijn. De moeilijkste opdrachten
zijn 5 punten, de eenvoudigste 1.
De opdracht is voor iedereen 20 punten aan opdrachten te maken. Je mag
zelf kiezen met welke opdrachten je deze punten bijelkaar werkt.
Na de kerstvakantie moeten zowel de swf's als de fla's (met commentaar)
overzichtelijk online staan.
1 Opdracht 1
Maak een button, die bij
een rollover een animatie geeft.
2 Opdracht 2
Maak een
tekstveld en plaats hier random een tekst in.
Elke keer als je op een
knop klikt, staat er een andere tekst.
5 Opdracht 3
Maak een scriptje dat een vierkantje dupliceert d.m.v. een of meerdere
loops, net zo vaak in de breedte als in de hoogte.
In dit geval is de uitkomst altijd een ruit van 3 rijen en 3 colommen.
1 Opdracht 4a
Maak een
sommetje. Je hebt twee input velden waar je getallen in kan vullen. Tussen
deze velden schrijf je zelf een plus of een min en daarna maakje nog een
derde veld voor de uitkomst met daar tussen een = teken. Na een druk op
een button komt de uitkomst in het derde veld.
3 Opdracht 4b
Doe
als opdracht 4 maar vervang het plusje door een dropdownbox (combobox),
waarin een plus, min, delen en keer staan. Reken doormiddel van een
scriptje de uitkomst uit, kloppend met de keuze in de dropdownbox.
4 Opdracht 5
Maak drie
buttons, deze staan voor drie kleuren, rood, groen en blauw. Elke keer dat
je op de button klikt, verhoogt deze button de waarde van de kleur waar de
button voor staat. Zo kan je zelf kleuren mengen. Geef de waarde van de
kleur weer in een tekstveld. En gebruik een movieclip die iedere klik de
nieuw gemengde kleur krijgt.
1 Opdracht 6a
Maak een
playbutton die naar pauze veranderd nadat je er opgeklikt hebt.
Wanneer je op de pauzebutton klik wordt deze weer een playbutton.
2 Opdracht 6b
Maak een
playbutton die naar pauze veranderd nadat je er opgeklikt hebt.
Wanneer je op de pauzebutton klik wordt deze weer een playbutton.
Importeer een filmpje in je flash die aanstuurd doormiddel van deze
knop.
Vul je flashmovie aan met een rewind button.
1 Opdracht 7
Maak een
menuutje van buttons en zorg er voor dat laatst aangeklikte button
inactief blijft.
Waar door je kan zien waar je bent.
2 Opdracht 8a
Maak een loop
waarbij je in een array de uitkomsten van de tafel van 7 verzameld.
Wanneer de loop voorbij is plaats je de uitkomsten in een
tekstveld.
3 Opdracht 8b
Maak een
inputveld, waar je een getal in kan vullen.
Als je nadat je het getal
hebt ingevuld op de knop drukt, krijg je alle uitkomsten in een tekstveld
(zie opdracht hierboven)
5 Opdracht 8c
Maak een
inputveld, waar je een getal in kan vullen, als je nadat je het getal hebt
ingevuld op de knop drukt, krijg je onder elkaar de uitkomsten. Elke som
wordt in een eigen movieclip gepresenteerd. Gebruik hiervoor
attachMovie(). Je kan dit eenvoudig uitbreiden met een extra input veld,
waarin je bepaald hoeveel uitkomsten er weer gegeven worden (10x of b.v.
300x).
Zorg dat de lijst met resultaten netjes wordt opgedeeld in
kolommen.
3 Opdracht 9
Typ een getal in
een input veld.
Dit getal bepaald hoeveel rondjes er worden
gedupliceerd (mag ook met attach), na een druk op de knop.
4 Opdracht 10
Genereer een array met random kleuren sets.
Zodat je d.m.v. een knop, met behulp van het color
object, een kleur
kan geven aan een movieclip .
2 Opdracht 11:
Maak een
movieclip met daarin een button. Zorg dat de button een animatie
aanstuurd, die reageert op een rollover. Alsje daarna heel veel movieclips
na elkaar plaatst krijg je een grappig effect.