Programma van Eisen
Het programma van Eisen bevat een samenvatting van alle functionele en technische
eisen aan het project. De functionele eisen geven een overzicht van alle acties
die de gebruiker moet kunnen doen en wat er voor nodig is om dit mogelijk
te maken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de uitbreidbaarheid van het programma,
de navigatie mogelijkheden of de beschikbaarheid van informatie (downloaden).
De technische eisen geven een een overzicht van de technische randvoorwaarden
om de functionaliteiten te kunnen realiseren.
In sommige gevallen start een project op dit punt. Opdrachtgevers van grote
projecten schrijven soms eerst een programma van eisen en vragen daarna of
een technisch bedrijf zoiets zou kunnen ontwikkelen. Hier op school zal het
vaak andersom zijn. Vaak ben jij de ontwerper van een nieuw product, dit betekend
dat hier het programma van eisen meestal de laatste stap is van het technisch
ontwerpproces. Dit programma van eisen komt in een offerte naar de opdrachtgever
en aan dit programma van eisen kan worden getoetst of de doelstellingen gehaald
zijn, bij het afronden van de opdracht.
Systeemeisen
- Operationele eisen
- Eisen Technische omgeving
- Systeemintegratie
- Overdraagbaarheids
- Onderhoudbaarheids
- Prestatie eisen
- Snelheids
- Capaciteits
- Beschikbaarheids en betrouwbaarheids
- Beveiligings eisen
- waarde systeem
- toegangseisen
- Codering en verificatie
- Virusbeheer
Omgeving eisen
- Culturele en politieke eisen
- meertaligheids eisen
- aanpassings eisen
- unieke vormen expleciet maken (datum velden, gewicht weergegeven in kilo's)
- wettelijke eisen
- Ruimtelijke omgeving
- eisen door omgevingsklimaat (buiten of binnengebruik bijvoorbeeld)
- eisen door gebruikssituatie (ergonomie, omgevingsgeluid, licht)
Gebruikers eisen
- handicap (kleurenblindheid, rsi)
- scholing (op welk niveau ontwikkel je de applicatie)
- geslacht
Omgeving
Nadenken over de omgeving waarin het apparaat (de interface) wordt gebruikt is ook een vereiste. Vaak kunnen kleine veranderingen van omgeving inmense gevolgen hebben voor de interactiviteit van een product met de mens. Punten waar je rekening mee moet houden zijn, omgevings licht, omgevingsgeluid, ergonomie van de gebruiker (reikwijdes, afstanden). Aangezien de meesten van jullie kleine handzame apparaten maken zal de laatste weinig van invloed zijn op de functionele specificatie. Denk niet alleen maar aan de fysieke ruimte waarin het gebruikt wordt maar ook waar. Daarmee bedoel ik de plek op de wereld. Het is een beetje lastig als de gebruiker een product in het het nederlands krijgt maar alleen swalhili kan. Daarnaast komt het voor dat culturele invloeden kunnen meespelen. (kleur en iconen)
Voorbeeld
Bij de ipod (bij een groot aantal van jullie wel bekend) hebben de ontwerpers rekening gehouden met het omgevings licht. Het kleine ding moet bij alle omstandigheden gebruikt kunnen worden. Vandaar dat er een menu item is toegevoegd dat hij een back lit heeft. Alle verschillende manieren van bediening is ten opzichte van de omgevings factoren mindcer van belang).
Wat betreft culturele invloeden moet je rekening houden met de gekste dingen rood als alarm kleur wordt dan niet zo evident als het lijkt. Net zoals een prullenbalk op je desktop (in india wordt dat ding maar slecht begrepen)
Bronnen
- Voorbeeld gebruik van PVE:
http://www.geodan.nl/nl/project/Welstand_Rotterdam/