ABV Jaar 2 - Periode 2 (winter): Groepsdynamiek

Les 3: Onderhandelen

 

Onderhandelen is een vaardigheid die door Mastenbroek (1992) een sociale verworvenheid wordt genoemd. Daarmee bedoelt hij dat mensen, die deze vaardigheid kunnen hanteren, beschikken over een instrument, dat hen in staat stelt veel situaties tot tevredenheid van henzelf en bovendien tot tevredenheid van de andere partij, te beïnvloeden.

Bron: ‘Gesprekken in Organisaties’ (Gramsbergen Hoogland, Molen)

 

Onderhandelen is een spel van loven en bieden, geven en nemen.

 

 

 

 

Oefeningen: Les 3

Voor dit spel is ruimte nodig: de onderhandelingsruimte

Deze oefening wordt per projectteam uitgevoerd.

 

Streef- en weerstandspunten van alle partijen

Onderhandelingen kunnen zich afspelen in de ruimte die ontstaat tussen de streef - en weerstandspunten van beide partijen. Het streefpunt is het resultaat dat door een partij als ideaal -maximaal wordt beschouwd. Het weerstandspunt is het resultaat dat een partij minimaal wil behalen.

Als de weerstandspunten elkaar niet overlappen, is er geen ruimte om te onderhandelen en kan er geen sprake zijn van een eindresultaat waarmee partijen zich kunnen verenigen.

 

A-------------------------weerstandspunt A----------------------------------- streefpunt A -------------

                                        X …onderhandelingsruimte…..X

-------streefpunt B----------------------------------------weerstandspunt B------------------------------B

 

 

Stap 1: Voorbereidingsfase                                                                     

                         - onderhandelingskwestie

                        -  posities

                        -  sfeer

                                  

- onderhandelingskwestie                         

De voorzitter/gespreksleider geeft het onderwerp ter onderhandeling aan.

( Bijvoorbeeld: het kiezen uit verschillende concepten, voor welk/wiens concept gaat de groep uiteindelijk kiezen?)

-  posities

Ieder teamlid moet vertellen wat zijn/haar streefpunt (maximaal) en zijn/haar weerstandspunt (minimaal) is. (bijvoorbeeld : van het voor hem/haar te kiezen concept, wat vind je het ideale (maximaal), wat vind je het minste (minimaal) concept).

-  sfeer

Gulden regel: scheiden van inhoud en relatie.Goede persoonlijke verhoudingen dragen ertoe bij dat de onderhandelingen in een ontspannen sfeer verlopen, waarin creativiteit ten aanzien van de oplossing tot ontwikkeling kan komen.

Door interesse te tonen voor ieders persoonlijke zaken, door de wederzijdse afhankelijkheid te benadrukken, kan een sfeer ontstaan die niet alleen maar “ zakelijk” is.

 

Stap 2: Structuur

-  structuur: aangeven van doel, tijd en procedure

De voorzitter/gespreksleider geeft het doel (bijvoorbeeld: kiezen voor een concept), de tijd en een procedure aan (alle gesprekspartners zijn gelijkwaardig) van de onderhandelingssituatie. Dit heeft een gunstige uitwerking op de sfeer.

De onderhandelingsruimte kan uitgebreid verkend worden, in kaart worden gebracht en de verschillende alternatieven aan bod laten komen en bespreken

basisgespreksvaardigheden zijn: reguleren

 

Stap 3: Verkennende fase

- verkennen van onderhandelingsruimte en achterliggende belangen.

De gespreksleider vraagt naar de achterliggende belangen (het waarom) van de streef - en weerstandspunten en stimuleert de deelnemers vragen te stellen om de situatie helder te krijgen.

De onderhandelingsruimte kan uitgebreid verkend worden en de verschillende alternatieven moeten aan bod komen en besproken worden.

In deze fase gaat het erom de uitgangspunten in kaart te brengen

basisgespreksvaardigheden zijn: aandachtgevend gedrag, vragen stellen, parafraseren van inhoud, concretiseren, samenvatten.

 

Stap 4: Discussiefase

Na deze samenvatting van de gespreksleider, bediscussiëren van uitgangspunten en belangen en zoeken naar gemeenschappelijke belangen.

basisgespreksvaardigheden zijn: kleine aanmoedigingen geven, vragen stellen, concretiseren, parafraseren van inhoud, reflecteren van gevoel, samenvatten, situatie verduidelijken.

 

Stap 5: Beslissingsfase

·        aanbiedingen doen

·        reageren.

·        concessies doen

basisgespreksvaardigheden zijn: reguleren, concretiseren,  samenvatten.

 

Stap 5: Afrondingsfase

·        definitieve voorstellen formuleren

·        formulering ter goedkeuring aanbieden

·        afspraken schriftelijk vastleggen

basisgespreksvaardigheden zijn: reguleren, samenvatten.

 

 

Bronnen

‘Gesprekken in Organisaties’ (Gramsbergen Hoogland, Molen)

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/communiceren/mondeling/modellen/onderhandeling